Gastroskopia

Co to jest gastroskopia?

Gastroskopia jest endoskopową metodą diagnostyczną górnego odcinka przewodu pokarmowego(przełyk, żołądek, dwunastnica), polegającą na wprowadzeniu do niego giętkiego przewodu, który posiada specjalistyczną kamerę. Umożliwia to wykonywanie całego pod kontrolą wzroku, ponieważ obraz jest widoczny na ekranie specjalistycznego monitora. Podczas gastroskopii możliwe jest pobranie wycinków błony śluzowej oraz usunięcie pojedynczych polipów.

Kiedy powinno się wykonać gastroskopię?

• Problemy w połykania
  • Dyspepsja- niestrawność lokalizująca się w górnej części brzucha
  • Niezamierzona utrata wagi ciała
  • Objawy choroby wrzodowej
  • Wymioty  z bądź bez krwi
  • Niedokrwistość z niedoboru żelaza
  • Podejrzenie zakażenia Helicobacter pylori

Czy gastroskopia boli?

W Klinice Nova badanie gastroskopii przeprowadzamy po uprzednim znieczuleniu tylnej ściany gardła, dzięki temu znosimy odruch wymiotny. Bardzo ważne jest wykonywanie lekarza np. oddychanie w tempie jakie zaleci lekarz dzięki temu badanie wykonane będzie szybciej.

Jak się przygotować do gastroskopii?

• Pacjent na czczo przez co najmniej 6h
  • U pacjentów obciążonych ryzykiem, w tym u osób ze sztucznymi zastawkami serca, po przebytym zapaleniu wsierdzia, z protezą naczyniową lub ze znacznie obniżoną liczbą krwinek białych bezpośrednio przed badaniem może być niezbędne podanie antybiotyku. Decyzję o konieczności i sposobie podania antybiotyku podejmuje lekarz kierujący na badanie.

Jak się zachować po badaniu?

• Przez 2 h po badaniu nie należy pić ani jeść
Klinika Nova - Gastroskopia